h1

Iniciació als fulls de càlcul tot treballant estadística

1 Mai 2017

 

Descripció:

Es tracta d’aprofitar el treball d’estadística a matemàtiques per a fer iniciació als fulls de càlcul a cicle mitjà. Es relacionar´à amb el treball de l’àrea de medi, en la unitat sobre consum i temps de lleure, en la qual els alumnes realitzaran també un treball estadístic.

Els mestres que fan matemàtiques a cicle superior també n’han fet una adaptació.

 

Eines:

  • Ordinadors amb connexió a internet.
  • Comptes personals dels alumnes a Google a través de escolasantafe.cat i amb accés a documents de Google.
  • Les que puguin necessitar per realitzar la seva investigació particular.

 

Activitats:

  • Cada alumne realitza, al llarg de dues setmanes una enquesta o investigació de la que en resultin unes dades. Per fer-la, cal plantejar-se una pregunta clara que es pugui respondre mitjançant l’enquesta o investigació. Per exemple: “Quina és la fruita preferida dels alumnes de l’escola?” o “quants cotxes passen al llarg de 10 minuts a la N-II al pas per Medinyà cada dia d’una setmana al migdia?”.
  • Un cop recollides les dades, crearem un full de càlcul on cadascun introduirà les dades que ha recollit. Haurà de dissenyar-la amb les files i columnes adequades. (1 sessió)
  • Ens plantejarem quines dades en resulten. Té sentit fer una suma de determinades dades? Un percentatge? Una diferència? Què ens pot ser interessant per treure conclusions? En parlarem entre tots i llavors cadascú es posarà a la feina amb el seu full. (1 sessió)
  • Aprendrem les tècniques per incloure aquestes dades elaborades resultants a la taula. (1 sessió)
  • FInalment, crearem un gràfic adequat que ajudi a observar visualment i significativament les dades recollides. Prèviament parlarem entre tots de quin podria ser l’adequat per cada cas. (1 sessió)
  • Un cop fet tot això, intentarem extreure’n conclusions. (1 sessió)
  • Paral·lelament, a l’àrea de medi també es realitza una altra investigació de la qual posteriorment es recolliran les dades de manera similar: en la sortida que farem a Barcelona, comptaran quans establiments de serveis troben de diversos tipus a cada zona. Llavors compararem les diverses zones segons el tipus d’establiments. Farem el mateix amb el poble de Medinyà i després n’extreurem conclusions. Aquesta activitat servirà de reforç a la feina feta a les sessions de matemàtiques.

 

Treball per dimensions:

ÀREA DE MATEMÀTIQUES:

dimensió “connexions”:

  • Trobar i aplicar relacions matemàtiques en situacions quotidianes.
  • Veure oportunitats per descobrir coses de la realitat quotidiana mitjançant les matemàtiques.
  • Ordenar, comparar i classificar elements.

dimensió “comunicació i representació”:

  • Crear gràfiques en relació a fets de l’entorn.
  • Representar dades amb taules i gràfiques.

 

ÀREA DE MEDI:

dimensió “món actual”

  • Fer-se preguntes amb les que creïn previsions.
  • Utilitzar estratègies de cerca per contrastar informacions.

 

TAC:

dimensió “tractament de la informació i organització dels entorns digitals de treball”

  • Iniciació als fulls de càlcul: crear una taula de doble entrada amb un recull de dades i saber-lo interpretar i extreure’n informació mitjançant les eines que ofereix.

 

Objectius competencials:

  • Competència comunicativa:
    • Representar de manera significativa una informació recollida mitjançant fulls de càlcul.
  • Tractament de la informació i competència digital.
    • Iniciar-se en la utilització de fulls de càlcul i les seves eines.
  • Competència matemàtica.
    • Representar unes dades estadístiques de manera significativa i saber-les interpretar.
  • Aprendre a aprendre.
    • Descobrir noves maneres de presentar informacions.

 

Criteris d’avalauació:

  • Elegeix una metodologia adequada de recollida de dades en funció de la informació que es vol extreure?
  • Introdueix de manera correcta de les dades recollides en un full de càlcul?
  • És capaç d’utilitzar correctament les eines del full de càlcul suggerides per tractar la informació (estructuració del full, fórmules, creació de gràfics, agrupació de dades, colors…)?
  • És capaç d’analitzar les dades a partir del full de càlcul: comparació, percentatge, agrupació…?
  • És capaç d’extreure conclusions vàlides de les dades recollides?

 

 

Anuncis

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out /  Canvia )

Google photo

Esteu comentant fent servir el compte Google. Log Out /  Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out /  Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out /  Canvia )

S'està connectant a %s

%d bloggers like this: